Green Storage, som är Europas första helt digitala selfstorage, har öppnat sina två första anläggningar i Västberga och Liljeholmen. Mottagandet har varit väldigt positivt. Under 2020 kommer ytterligare fyra nya anläggningar att lanseras. I Upplands Väsby som är en av de fyra, bokar kunderna redan online innan anläggningen har öppnat. När de bokat på webben och laddat ner mobilappen har de nyckel, förrådsnummer och avtal – allt i mobilen.
Fokus har från första början varit att göra allt så enkelt, smart och tillgängligt som möjligt för kunderna online. Från bokning av förråd, avtal och betalning; till öppning av anläggning och förråd.
”Vi ville skapa en produkt som var smart för både oss och kunderna med hjälp av den senaste tekniken. Därför skalade vi ner antalet förrådsstorlekar, vi tog bort alla kringprodukter som kartonger och lås och vi bestämde oss för att du endast kan bli kund på webben – så här långt pekar allt på att vi har tänkt helt rätt”, berättar Stefan Nilsson, VD.
Under året har Green Storage investerat 92 miljoner kronor i nya projekt. Idag är byggnationen av två nya anläggningar i Upplands Väsby och Bromma i full gång och planen är att de ska öppna i april och juni 2020, men redan nu har kunderna börjat förboka sina förråd på webben.
Ytterligare fastigheter har kontrakterats och produktionen är i full gång i Handen och Södertälje, vilket betyder att Green Storage kommer att öppna totalt fyra nya anläggningar i strategiska lägen under 2020. Jakten på nya prospekt fortsätter att vara högsta prioritet även nästa år. I och med att Green Storage har marknadens smartaste operativa plattform förenklas jakten på nyetableringar.
Även Fastighetsutvecklingen i Green Group är intressant då vi tillsammans inom gruppen hittar vägar att utveckla kassaflödesfastigheter i bra lägen, där vi kan omvandla vissa delar till selfstorage-anläggningar utan att störa befintliga hyresgäster. Ett exempel är Västberga där vi samexisterar med Bukowskis, helt enligt vår multiuse-strategi, fortsätter Stefan. Med hjälp av smart och enkel marknadsföring har kunderna på kort tid fått upp ögonen för Green Storage. Både företagskunder och privatkunder väljer att nyttja produkten och båda ger positiv feedback och rekommendationer till andra.
”Vår smarta operativa plattform och vår enkla bokningsprocess har gett oss möjlighet att skapa ett starkt erbjudande som blir väldigt prisvärt jämfört med våra konkurrenter, utan att vi tappar i servicegrad och det är något vi märkt att många uppskattar”, berättar Mats Steijner, Operations Manager.


